Logo

trust only movement of soul

  • Úvod
  • Právo
    • Cenné papíry
    • Právo a média
    • Jiné obory
  • Mimo právo
  • Výpisky
  • Podcasty
    • Směnečné právo
    • Postavení podnikatele a závod
    • Cenné papíry
    • Nekalá soutěž
    • Obchodní korporace
  • Médium.Seznam
    • Judikatura
      • Nekalá soutěž
      • Nekalé obchodní praktiky
      • Zákon o regulaci reklamy
      • Samoregulace
  • Nechci slevu zadarmo - k uvádění cen v rámci slevových akcí

    Autor: Josef Kotásek Datum: 19. září 2024 Zobrazení: 511
    klamavá reklama

    Od ledna 2023 byla do českého spotřebitelského práva zavedena nová informační povinnost týkající se slev, resp. jejich prezentace spotřebitelům. Dle § 12a zákona na ochranu spotřebitele musí informace o slevě z ceny výrobku (pokud nejde o výrobky podléhající rychlé zkáze či výrobky s krátkou dobrou spotřeby) obsahovat řadu údajů.

  • Co je a není „kodex chování“ v zákoně na ochranu spotřebitele?

    Autor: Josef Kotásek Datum: 6. leden 2024 Zobrazení: 1141
    nekalá soutěž
    klamavá reklama
    nekalé obchodní praktiky
    kodex chování

    person 897403 640

    Zákon o ochraně spotřebitele[1] na dvou místech zmiňuje kodexy chování; v obou případech tak činí v kontextu klamavých nekalých obchodních praktik. V  § 5 odst. 3 stanoví, že se obchodní praktika považuje (za splnění dalších podmínek) za klamavou, pokud zahrnuje „nedodržení jednoznačného závazku obsaženého v kodexu chování, k jehož dodržování se prodávající prokazatelně zavázal“. Podle Přílohy I zákona je dále obchodní praktika vždy klamavá v případě, že prodávající „prohlašuje, že se zavázal dodržovat určitá pravidla chování (kodex chování) nebo že tato pravidla chování byla schválena určitým subjektem, ačkoli tomu tak není“. Ve svém příspěvku se pokusím vymezit, na jaké „kodexy“ citované zákazy dopadají.

  • Řekni mámě… reklama zaměřená na děti v právní úpravě nekalých obchodních praktik

    Autor: Josef Kotásek Datum: 1. listopad 2022 Zobrazení: 2622
    reklama
    reklama zaměřená na děti

    robot g3762bebd8 640

    Příspěvek se zaměřuje na reklamu, jejímž adresátem jsou děti, a to v kontextu právní úpravy nekalých obchodních praktik. Směrnice o nekalých obchodních praktikách z roku 2005 předpokládá zákaz přímého nabádání dětí ke koupi produktu či k přesvědčování dospělých. Autor analyzuje zákaz přímého nabádání dětí (k vlastními nákupu či nátlaku na dospělé). S využitím zahraniční judikatury se pokouší o odpovědi na základní otázky regulace: Kdy je reklama zaměřena na děti? Jaké jsou podmínky jejího zákazu? Kdo je dítětem ve smyslu směrnice o nekalých obchodních praktikách? Jaký je rozdíl mezi přímým a nepřímým nabádáním?

  • Právo na YouTube

    Právo na YouTube - v němčině (aktualizace 7. 10. 2024)

    Autor: Josef Kotásek Datum: 8. březen 2020 Zobrazení: 2558

    Průběžně doplňovaný seznam YouTube kanálů s právní problematikou v německém jazyce. Ty velmi doporučené jsou označeny ♥. Čerstvě doplněné zdroje jsou barevně vyznačeny.

    Děkuji všem za tipy na doplnění!

  • Definice cenného papíru v OZ

    Definice cenného papíru v OZ - širší nebo užší pojetí? (přepis podcastu)

    Autor: Josef Kotásek Datum: 11. říjen 2020 Zobrazení: 3946

    Cenný papír je listina, se kterou je právo spojeno takovým způsobem, že je po vydání CP nelze bez této listiny uplatnit ani převést. Stručná definice není českým vynálezem, a není ani nějakým novým převratným řešením. Důvodová zpráva férově přiznává inspiraci Švýcarskem. Z § 514 lze  dovodit tyto znaky cenného papíru: - 1) Listina,- 2) v níž je „zaneseno“ (zvěcněno)- 3) soukromé majetkové právo tak, že 4) toto právo již nelze bez listiny uplatnit/převést.

  • Dvě směnky téhož dlužníka v jedné listině

    Dvě směnky téhož dlužníka v jedné listině?

    Autor: Josef Kotásek Datum: 13. březen 2020 Zobrazení: 3454
    směnka
    směnka cizí
    směnka vlastní
    placení směnky

    Studenti se někdy na semináři (už teď se mi stýská) rozjedou tak, že pokládají dotazy ztřeštěné, nepravděpodobné a navýsost „nepraktické“. To je v pořádku, seminář takové koření vždy oživí. Navíc bývá dobré své závěry testovat na méně komfortních hraničních případech.

  • A conflict of interests between the guarantor and the obligor in bills of exchange

    Autor: Josef Kotásek Datum: 5. prosinec 2018 Zobrazení: 1458
    aval
    bill of exchange
    promissory note
    guarantor

    In the Central European countries, a surety for a bill of exchange has been a frequent and - of course, only for creditors - attractive instrument of securing the relationship relating to bills of exchange. In the past, people did not make use of this instrument so frequently as nowadays, using more often the surety effects of other declarations on bills of exchange. Paradoxically, they did so because of the features for which surety is so attractive nowadays.

  • Výklad textu směnky

    Výklad textu směnky podle neprojevené vůle?

    Autor: Josef Kotásek Datum: 5. prosinec 2018 Zobrazení: 3575
    směnka
    interpretace právního jednání
    subjektivní výklad
    neplatnost směnky

    Mezi nezpochybňovaná dogmata směnečného práva patří striktně objektivní postup při výkladu (textu) směnky. Obsah směnečného závazku se odvozuje od textu zachyceného na listině a okolnosti, které leží mimo ni, v zásadě nehrají či nemají hrát roli. Zjednodušeně viděno tedy platí, že co není ve směnce, není z  pohledu čistě směnečných práv na světě: quod non est in cambio non est in mundo. Rozhoduje proto typický a obvyklý smysl směnečného prohlášení, nikoliv záměry a cíle účastníků nebo jejich ujednané „privátní kódy“.

  • Smrti blíž

    Autor: Josef Kotásek Datum: 28. leden 2020 Zobrazení: 3023
    reklama

    Reklama na pohřební služby obvykle vzbudí naši pozornost. Dotýká se jednoho z největších tabu v moderní společnosti. Zvláště to platí u těch reklamních sdělení, které téma smrti spojují s humorem. Dle osobního naladění někdo tuto kombinaci bere jako vtipnou připomínku vlastní smrtelnosti, jiný ji bude kritizovat jako morbidní představení a někdo ji bude vidět jako nevědomý pokus vyhnout se citlivému tématu distrakcí vtípku. Kolik vtipu reklama (a někdy také regulatorní orgán) snese, je v prvé řadě otázkou pro marketingové znalce. Za určitých podmínek může síla obsahu zastřít poselství či účel reklamy (informace o zboží či službě, vštípění značky), podobně jako je tomu třeba u reklamy s příliš exponovanou erotikou (vampire effect).

  • Nevěra se může prodražit

    „Nevěra se může prodražit" aneb když soud bere humor vážně

    Autor: Josef Kotásek Datum: 17. leden 2020 Zobrazení: 2766
    nekalá soutěž
    srovnávací reklama
    dobré mravy
    dobré mravy soutěže

    Vrchní zemský soud (OLG) v Jeně rozhodnutím ze dne 28. srpna 2002, sp. zn. 2 U 268/02, překvapil německou praxi i doktrínu svým odmítavým postojem k reklamě, která při označení nabídky konkurence použila slovo „nevěra“.

Strana 1 z 2


  • 1
  • 2

Populární témata

  • akademické psaní
  • směnky
  • univerzita
  • reklama
  • výuka na VŠ

Nejčtenější články

  • Bolest
  • Podle sebe soudím tebe...
  • Dítě moje
  • Salvátorská klauzule – nevýznamný ornament nebo spasitel smlouvy?
  • Definice cenného papíru v OZ - širší nebo užší pojetí? (přepis podcastu)

Nejnovější články

  • Naděje je bdělý sen
  • Nechci slevu zadarmo - k uvádění cen v rámci slevových akcí
  • Co je a není „kodex chování“ v zákoně na ochranu spotřebitele?
  • Nepsavost
  • Anonymní autoři
Copyright © 2025 Blog Josefa Kotáska. Všechna práva vyhrazena.