Logo

trust only movement of soul

  • Úvod
  • Právo
    • Cenné papíry
    • Právo a média
    • Jiné obory
  • Mimo právo
  • Výpisky
  • Podcasty
    • Směnečné právo
    • Postavení podnikatele a závod
    • Cenné papíry
    • Nekalá soutěž
    • Obchodní korporace
  • Popularizace
    • Judikatura
      • Nekalá soutěž
      • Nekalé obchodní praktiky
      • Zákon o regulaci reklamy
      • Samoregulace
  • Zločin a reklama

    Autor: Josef Kotásek Datum: 18. listopad 2025 Zobrazení: 174
    Rada pro reklamu
    reklama
    Kodex reklamy

    Je to už přes dvacet let, kdy Česko ozdobily billboardy s vězněm, který byl odsouzen na doživotí. Propagovaly Rádio Kiss (stanici, co kdysi koupila výborné brněnské Rádio Hády a udělala z něho ten dnešní ušní maz). Doživotně odsouzený vězeň se objevil na 500 billboardech v ČR: byl na nich se sluchátky na uších a nápisem "Rádio na doživotí". Do prezidentské milosti tomu vězni chybělo ještě 13 let.

  • Čtyři starší, ale stále pozoruhodná rozhodnutí Nejvyššího soudu k nekalé soutěži

    Autor: Josef Kotásek Datum: 8. září 2025 Zobrazení: 793
    nekalá soutěž
    soutěžní právo
    reklama
    podplácení

    Kritizovat starší soudní rozhodnutí je ošemetné. Kritika, jakkoliv oprávněná, zbytečně dělá reklamu chybnému konceptu. Navíc nepřímo cílí na penzionované soudce, kteří už nemají vliv na rozhodovací praxi (pokud si jej tedy nevyhádají v pozici asistenta 70+). V soutěžním právu se bohužel zesiluje efekt „mrtvé ruky“, která má tu drzost z hrobu šátrat na živé.

  • Nechci slevu zadarmo - k uvádění cen v rámci slevových akcí

    Autor: Josef Kotásek Datum: 19. září 2024 Zobrazení: 1114
    klamavá reklama

    Od ledna 2023 byla do českého spotřebitelského práva zavedena nová informační povinnost týkající se slev, resp. jejich prezentace spotřebitelům. Dle § 12a zákona na ochranu spotřebitele musí informace o slevě z ceny výrobku (pokud nejde o výrobky podléhající rychlé zkáze či výrobky s krátkou dobrou spotřeby) obsahovat řadu údajů.

  • Co je a není „kodex chování“ v zákoně na ochranu spotřebitele?

    Autor: Josef Kotásek Datum: 6. leden 2024 Zobrazení: 1719
    nekalá soutěž
    klamavá reklama
    nekalé obchodní praktiky
    kodex chování

    person 897403 640

    Zákon o ochraně spotřebitele[1] na dvou místech zmiňuje kodexy chování; v obou případech tak činí v kontextu klamavých nekalých obchodních praktik. V  § 5 odst. 3 stanoví, že se obchodní praktika považuje (za splnění dalších podmínek) za klamavou, pokud zahrnuje „nedodržení jednoznačného závazku obsaženého v kodexu chování, k jehož dodržování se prodávající prokazatelně zavázal“. Podle Přílohy I zákona je dále obchodní praktika vždy klamavá v případě, že prodávající „prohlašuje, že se zavázal dodržovat určitá pravidla chování (kodex chování) nebo že tato pravidla chování byla schválena určitým subjektem, ačkoli tomu tak není“. Ve svém příspěvku se pokusím vymezit, na jaké „kodexy“ citované zákazy dopadají.

  • Řekni mámě… reklama zaměřená na děti v právní úpravě nekalých obchodních praktik

    Autor: Josef Kotásek Datum: 1. listopad 2022 Zobrazení: 3378
    reklama
    reklama zaměřená na děti

    robot g3762bebd8 640

    Příspěvek se zaměřuje na reklamu, jejímž adresátem jsou děti, a to v kontextu právní úpravy nekalých obchodních praktik. Směrnice o nekalých obchodních praktikách z roku 2005 předpokládá zákaz přímého nabádání dětí ke koupi produktu či k přesvědčování dospělých. Autor analyzuje zákaz přímého nabádání dětí (k vlastními nákupu či nátlaku na dospělé). S využitím zahraniční judikatury se pokouší o odpovědi na základní otázky regulace: Kdy je reklama zaměřena na děti? Jaké jsou podmínky jejího zákazu? Kdo je dítětem ve smyslu směrnice o nekalých obchodních praktikách? Jaký je rozdíl mezi přímým a nepřímým nabádáním?

  • Právo na YouTube

    Právo na YouTube - v němčině (aktualizace 8. 9. 2025)

    Autor: Josef Kotásek Datum: 8. březen 2020 Zobrazení: 2748

    Průběžně doplňovaný seznam YouTube kanálů s právní problematikou v německém jazyce. Ty velmi doporučené jsou označeny ♥. Čerstvě doplněné zdroje jsou barevně vyznačeny.

    Děkuji všem za tipy na doplnění!

  • Definice cenného papíru v OZ

    Definice cenného papíru v OZ - širší nebo užší pojetí? (přepis podcastu)

    Autor: Josef Kotásek Datum: 11. říjen 2020 Zobrazení: 4521

    Cenný papír je listina, se kterou je právo spojeno takovým způsobem, že je po vydání CP nelze bez této listiny uplatnit ani převést. Stručná definice není českým vynálezem, a není ani nějakým novým převratným řešením. Důvodová zpráva férově přiznává inspiraci Švýcarskem. Z § 514 lze  dovodit tyto znaky cenného papíru: - 1) Listina,- 2) v níž je „zaneseno“ (zvěcněno)- 3) soukromé majetkové právo tak, že 4) toto právo již nelze bez listiny uplatnit/převést.

  • Dvě směnky téhož dlužníka v jedné listině

    Dvě směnky téhož dlužníka v jedné listině?

    Autor: Josef Kotásek Datum: 13. březen 2020 Zobrazení: 3786
    směnka
    směnka cizí
    směnka vlastní
    placení směnky

    Studenti se někdy na semináři (už teď se mi stýská) rozjedou tak, že pokládají dotazy ztřeštěné, nepravděpodobné a navýsost „nepraktické“. To je v pořádku, seminář takové koření vždy oživí. Navíc bývá dobré své závěry testovat na méně komfortních hraničních případech.

  • A conflict of interests between the guarantor and the obligor in bills of exchange

    Autor: Josef Kotásek Datum: 5. prosinec 2018 Zobrazení: 1835
    aval
    bill of exchange
    promissory note
    guarantor

    In the Central European countries, a surety for a bill of exchange has been a frequent and - of course, only for creditors - attractive instrument of securing the relationship relating to bills of exchange. In the past, people did not make use of this instrument so frequently as nowadays, using more often the surety effects of other declarations on bills of exchange. Paradoxically, they did so because of the features for which surety is so attractive nowadays.

  • Výklad textu směnky

    Výklad textu směnky podle neprojevené vůle?

    Autor: Josef Kotásek Datum: 5. prosinec 2018 Zobrazení: 3832
    směnka
    interpretace právního jednání
    subjektivní výklad
    neplatnost směnky

    Mezi nezpochybňovaná dogmata směnečného práva patří striktně objektivní postup při výkladu (textu) směnky. Obsah směnečného závazku se odvozuje od textu zachyceného na listině a okolnosti, které leží mimo ni, v zásadě nehrají či nemají hrát roli. Zjednodušeně viděno tedy platí, že co není ve směnce, není z  pohledu čistě směnečných práv na světě: quod non est in cambio non est in mundo. Rozhoduje proto typický a obvyklý smysl směnečného prohlášení, nikoliv záměry a cíle účastníků nebo jejich ujednané „privátní kódy“.

Strana 1 z 2


  • 1
  • 2

Populární témata

  • akademické psaní
  • reklama
  • univerzita
  • směnky
  • nekalá soutěž

Nejčtenější články

  • Bolest
  • Podle sebe soudím tebe...
  • Dítě moje
  • Salvátorská klauzule – nevýznamný ornament nebo spasitel smlouvy?
  • Definice cenného papíru v OZ - širší nebo užší pojetí? (přepis podcastu)

Nejnovější články

  • Nejvyšší správní
  • Zločin a reklama
  • Tvořiví netvoři
  • Sirdalud [ia:u:th]
  • Bdělí spáči
Copyright © 2025 Blog Josefa Kotáska. Všechna práva vyhrazena.